BARÜ İlahiyat Fakültesi Öğretim Elemanlarına Yönelik “Bilimsel Yayın Süreçleri” Eğitimi Gerçekleştirildi

Paylaş: 
Yayın Tarihi : 04/12/2025
Bartın Üniversitesi Bilimsel Yayınlar Koordinatörlüğü tarafından, İlahiyat Fakültesi öğretim elemanlarına yönelik “Bilimsel Yayın Süreçleri ve Yayın Performansı Değerlendirmesi” başlıklı kapsamlı bir eğitim programı gerçekleştirildi. Sunum, Bartın Üniversitesi Bilimsel Yayınlar Koordinatörü Burak Beygirci tarafından yapıldı.

Eğitimde ilk olarak, fakültenin 2021–2025 yılları arasındaki Web of Science ve Scopus tabanlı yayın performansı detaylı bir biçimde ele alındı. Bu çerçevede, yıllara göre yayın eğilimleri, fakültenin Türkiye’deki üniversiteler arasındaki konumu, öğretim üyesi başına düşen yayın oranları ve temel alanlardaki görünürlük düzeyleri değerlendirildi. Katılımcılara, alanın gelişim potansiyelini ortaya koyan göstergeler ve performansı etkileyen yapısal unsurlar hakkında kapsamlı bilgi sunuldu.

Programın devamında, uluslararası indeksli dergilere makale gönderiminde karşılaşılan temel sorunlar ve editör değerlendirmelerinde en sık görülen ret nedenleri üzerinde duruldu. Çalışmanın derginin kapsamına uygun olmaması, özgün katkı eksikliği, metodolojik yetersizlik, yüksek benzerlik oranı, dil ve biçimsel uyumsuzluklar gibi kritik noktalar açıklandı. 

Eğitimde ayrıca makale yazım mimarisi ayrıntılı şekilde işlendi. Giriş bölümünün kurgusu, literatür taramasının yorum destekli oluşturulması, yöntemin açık ve tutarlı bir şekilde sunulması, bulguların literatürle karşılaştırmalı biçimde tartışılması ve araştırmanın sınırlılıklarının doğru ifade edilmesi gibi temel yapı taşları örnekler üzerinden aktarıldı.

Bir diğer başlıkta ise dergi seçimi ve dergi değerlendirme süreçleri ele alındı. Editör politikalarının incelenmesi, derginin amaç ve kapsamının (Aims & Scope) doğru analiz edilmesi, etki değeri göstergelerinin (Impact Factor, CiteScore, Quartile) yorumlanması ve yazar yönergelerine uyumun önemi vurgulandı. Ayrıca, Elsevier Journal Finder, Wiley Journal Finder, Springer ve SAGE gibi dergi öneri araçlarının nasıl etkin kullanılabileceği uygulamalı olarak gösterildi.

Sunumun ilerleyen bölümünde öğretim elemanlarına atıf indeks okuryazarlığı hakkında bilgiler verildi. Web of Science ve Scopus platformlarının yapısı, alan sınıflandırmaları, tarama stratejileri ve dergi/atıf analizlerinin nasıl yorumlanması gerektiği aktarıldı. Bunun yanı sıra, yayın süreçlerinde sıklıkla kullanılan yapay zekâ tabanlı dil denetimi ve benzerlik kontrol araçlarının doğru kullanımına ilişkin bilgilendirme yapıldı.

Son olarak, Bartın Üniversitesi’nin içinde bulunduğu uluslararası Oku & Yayımla (Read & Publish) anlaşmaları tanıtılarak, öğretim elemanlarının hakemli dergilerde açık erişimli yayım yapmalarını destekleyen imkânlar hakkında bilgilendirme sağlandı.

Bilimsel Yayınlar Koordinatörlüğü olarak, İlahiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ömer Başkan nezdinde eğitime ilgi ve katkı sunan tüm öğretim elemanlarına teşekkür ederiz.
Fotoğraflar